inclusief onderwijs, een onhaalbaar plan met verregaande gevolgen, met name voor kinderen die net iets meer aandacht en tijd nodig hebben om tot leren te komen.

wat bedoelen ze dan met inclusief onderwijs?
Bij inclusief onderwijs krijgen kinderen en jongeren met dezelfde talenten gelijke kansen. Het biedt alle kinderen en jongeren de kans om zich te ontwikkelen en met hun talent iets te betekenen voor onze samenleving. Door elkaar te ontmoeten op school leren kinderen met respect met elkaar om te gaan. Door samen op te groeien en te ontwikkelen, leren kinderen dat iedereen verschillend is. En dat ook te respecteren. Alle kinderen en jongeren krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben. Voor de kinderen en jongeren die dat (tijdelijk) nodig hebben, blijft er speciaal onderwijs beschikbaar.
Inclusief onderwijs biedt meer kansen. Bijvoorbeeld:
- *Kinderen en jongeren met ondersteuningsbehoeften gaan nu vaak naar een speciale school verder weg. En zijn soms lang onderweg. Bij inclusief onderwijs kunnen zij samen met hun broers, zussen en vrienden naar een school in de buurt.
- *Jongeren die naar het voortgezet speciaal onderwijs gaan kunnen vaak niet dezelfde vakken en profielen kiezen als jongeren in het regulier onderwijs. Hierdoor kunnen ze soms niet de opleiding volgen die ze willen of een baan vinden die goed bij hen past.
- *Bij inclusief onderwijs kunnen jongeren met en zonder ondersteuningsbehoeften op dezelfde school dezelfde vakken kiezen.
- *We weten uit onderzoek dat kinderen en jongeren met en zonder ondersteuningsbehoeften zich beter ontwikkelen op een inclusieve school.
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inclusief-onderwijs/inclusief-onderwijs-in-2035
Met de beweging naar inclusief onderwijs wordt niet alleen gewerkt aan gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren. Het is ook een kans om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs- en zorgstelsel verder te verbeteren. En uitdagingen aan te pakken zoals:
- groeiende wachtlijsten;
- het aantal thuiszittende jongeren;
- problemen rondom leerlingenvervoer.
en laten we nou eerst eens onder de loep nemen waardoor die laatste 3 punten zo toegenomen zijn, want laten we eerlijk zijn, er is een oorzaak voor de ontstane problemen.
De afgelopen jaren is er heel wat bezuinigd vanuit de overheid op jeugdzorg, gemeenten die sneller te maken hebben met lege potjes en extra uitgaven rijzen de pan uit. Voor 2026 staat een bezuiniging gepland van 500 miljoen voor de jeugdzorg.
Pak je met het inclusieve onderwijs dus groeiende wachtlijsten aan, of kun je concluderen dat straks meer kinderen extra ondersteuning nodig hebben omdat ze anders niet mee kunnen komen op school en in de klas? Naast dat je net het personeel ervoor moet hebben dat dat kunnen bieden zullen de kosten binnen deze vorm van onderwijs alleen maar stijgen, net als de wachtlijst omdat geldstromen er niet zijn voor deze inzet.

wordt hierdoor het aantal thuiszittende kinderen mee verminderd? of kunnen we ons bedenken dat met het bovengenoemde punt de extra begeleiding niet op tijd of helemaal kan worden ingezet, het kind hierdoor vast loopt op school, de school niets anders meer kan bieden waardoor het kind niet meer naar school kan of wil?
Wij voorzien hierin een grote blokkade binnen een systeem dat nu al compleet vast aan het lopen is.
dan leerlingenvervoer, die de laatste jaren al stevig onder druk staat, die zullen drukvermindering voelen daar waar kinderen dan weer in de buurt naar school kunnen.maar dat is dan ook het enige voordeel van dit plan
met dit idee hopen ze ook lerarentekort aan te pakken, de vraag is, kan iedere leerkracht deze vorm van lesgeven aan? iedereen heeft toch zijn of haar kwaliteiten? Een leerkracht kiest bewust voor een bepaalde school en doelgroep, omdat ze daar goed in zijn of omdat daar hun kwaliteiten liggen. Daarnaast komt er dus nog een extra takenpakket naast alles wat ze al moeten . Veel verschillende “niveaus”in de klas vragen om meer werk.
hoe ga je lesgeven als het ene kind met rekenen al verder is dan het andere, zo ook met alle andere vakken? om over het sociale aspect bij kinderen nog maar te zwijgen.
met inclusief onderwijs is het allemaal rooskleurig bedacht door de overheid, dit is de toekomst! maar hoewel het allemaal prachtig staat beschreven zie je hier niets terug hoe dit er in de praktijk dan er uit komt te zien.
Op een reguliere basisschool zijn de klassen gevuld met 28 tot 32 kinderen , hoe ziet dit er uit bij inclusief onderwijs? worden de klassen kleiner of juist groter?

net als dat ieder kind zijn of haar eigen kwaliteiten heeft , hebben scholen dat ook. het speciaal onderwijs heeft al dezelfde kerndoelen als regulier onderwijs, we kunnen dus wel concluderen dat het all inclusief is. met het verschil dat je bij de ene school net iets meer tijd en/of begeleiding krijgt om te leren dan bij de andere, maar als we ons zoals benoemd bij inclusief onderwijs druk gaan maken dat broertjes en zusjes niet bij elkaar op school zitten, of dat jongeren niet dezelfde vakken aangeboden krijgen en dus gelijkwaardige kansen hebben op de arbeidsmarkt dan kunnen we ons inderdaad afvragen waar dit mis gaat!
En hoe zit dat dan met de term passend onderwijs? ook een project in het leven geroepen door onze overheid, die ervoor moet zorgen dat elk kind een plek krijgt passend bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Hoe geef je die vorm wanneer scholen inclusief moeten zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/doelen-passend-onderwijs
daar waar het speciaal onderwijs nu al vastloopt doordat er geen geld en personeel is om extra in te kunnen zetten voorzie ik hier een grote chaos waarbij kinderen straks de dupe gaan zijn.
“Door de groei van het speciaal onderwijs ontstaan er geldtekorten die moeten worden aangevuld door reguliere scholen. Samenwerkingsverbanden, die in de regio’s passend onderwijs moeten faciliteren, krijgen één pot met geld waar zowel het speciaal onderwijs als de extra ondersteuning op reguliere scholen van betaald moet worden”
We kunnen dus wel concluderen dat we een overheid hebben die niet wil investeren in onderwijs en onze toekomst.
